Logo huisorkest The Roaring Twenties Experience

The Roaring Twenties Experience

Nadat er een aantal workshops waren gehouden, waarbij voornamelijk senioren zich bezig hielden met het spelen van traditionele jazzmuziek, is het orkest in 2018 ontstaan. In eerste instantie als leerorkest om het speelniveau te verbeteren. Maar inmiddels spelen de ongeveer twintig leden met veel plezier jazzmuziek uit begin van de vorige eeuw en heeft het orkest al een aantal optredens in de provincie achter zich.

Leuk voor de liefhebbers van deze traditionele jazzmuziek, maar zeker ook leuk voor hen die misschien ook wel (weer) eens jazzmuziek willen gaan spelen. Bij het orkest is nog wel plek voor liefhebbers. Kom gerust eens luisteren of dit iets voor u is.

Het orkest repeteert elke maandagavond van 20.00 tot 22.00 uur in de periode september-april. Het aantal repetities varieert van 25-30 repetities, afhankelijk van het aantal optredens. De repetities vinden plaats in de grote zaal van de Doopsgezinde Kerk, Zoutsloot 50, Harlingen. 


De orkestleden

Meer over de Traditionele Jazz uit de jaren 1920 – 1930

Jazz, blues, ragtime en dance bands waren razend populair tijdens de roerige jaren ’20. Het was dé muziek waar onder andere de flapper girls lekker op konden dansen. Zo waren de Charleston en de Lindy Hop vaak op de dansvloer te zien. Gedurende de tijden van hevige rassensegregatie werd jazz steeds vaker geaccepteerd in de blanke kringen. 

De opkomst van de radio tijdens de jaren ’20 had alles te maken met de snelle verspreiding van verschillende muziekgenres. In veel Amerikaanse huiskamers stond immers een radio. Het medium had een grote aantrekkingskracht: wanneer men eenmaal een radio had gekocht, kon er vervolgens gratis geluisterd worden naar allerlei soorten muziek. Midden jaren ’20 veranderde ook het opnameproces en werden er elektrische opnames gemaakt in plaats van akoestische opnames. De populariteit van platen vergrootte en recordlabels schoten als paddenstoelen uit de grond.

Jazz werd ‘mainstream’

Jazz ontstond al aan het begin van de 20e eeuw, maar werd pas echter populair tijdens de jaren ’20. De komst van de radio was een belangrijke reden. Artiesten zoals Louis Armstrong en Duke Ellington werden steeds populairder. Het was door de Amerikaanse rassenkwestie bijzonder dat de twee muzikanten zelfs optraden in blanke clubs. Andere muzikanten speelden ook mee in gemengde opnamesessies. De pianist Fats Waller werd dan wel gedwongen zijn melodie te spelen achter een scherm zodat hij gescheiden was van de blanke muzikanten.

Opkomst nieuwe dansen: Charleston, Lindy Hop & de Shimmy

Dance Bands, zoals die van Paul Whiteman, zorgden ervoor dat ragtime en jazzmuziek geschikt was om op te dansen. De charleston, de lindy hop, de black bottom, de shimmy en nog vele andere dansstijlen werden met vol enthousiasme gedanst tijdens optredens van deze bands. Men werd gegrepen en geobsedeerd door dans, er werden dan ook al snel dansmarathons en danswedstrijden georganiseerd. De flapper girl die het beste de charleston kon dansen, won. Deze ongewone dansen vonden hun oorsprong in Afrikaanse dansstijlen. De cake walk werd ontwikkeld door slaven en was een parodie op de formele dansgelegenheden van hun meesters.

Broadway Musicals

Broadway musicals waren ook ontzettend populair tijdens de jaren ’20. Mede daarom werd de charlestondans bekend. Het liedje The Charleston tijdens de Broadway Musical Runnin’ Wild uit 1923 was zeer geliefd. De componist James P. Johnson raakte geïnspireerd door het gezang van de havenwerkers. De eerste maat van het lied werd toen in elk jazzstuk gebruikt.

Contributie Deelname Huisorkest

Het orkest repeteert elke dinsdagavond van 20.00 tot 22.00 uur in de periode september-april. Het aantal repetities varieert van 25-30 repetities, afhankelijk van het aantal optredens. De repetities vinden plaats in de grote zaal van de Doopsgezinde Kerk, Zoutsloot 50, Harlingen. 

De deelnamekosten bedragen € 10,00 per repetitie. De deelnamekosten worden in twee termijnen gefactureerd (september en januari).